به وبلاگ نیمه تخصصی برق خودرو خوش امدید

اموزش باطری التر ناتور دینام استارت نقشه مدارات فنی خودرو وکلیه مدارات بکاررفته در خودرو

به وبلاگ نیمه تخصصی برق خودرو خوش امدید

اموزش باطری التر ناتور دینام استارت نقشه مدارات فنی خودرو وکلیه مدارات بکاررفته در خودرو

همه چیز درباره سنسورها


سنسوردور موتور
سنسور دور موتوربر روی پوسته کلاچ قرار گرفته است. این سنسور دور موتور وموقعیت میل لنگ را معین مینماید.


همه چیز درباره سنسورها
همه چیز درباره سنسورها


سنسوردور موتور
سنسور دور موتوربر روی پوسته کلاچ قرار گرفته است. این سنسور دور موتور وموقعیت میل لنگ را معین مینماید.
اطلاعات این سنسور توسط Ecu برای محاسبه پارامترهای گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد مانند پاشش سوخت زمان جرقه زنی وغیره.
__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________________
سنسور دمای هوای ورودی(مت سنسور)
این سنسور در فضای موجود زیر منی فولد هوای ورودی واقع شده است.یک سنسور از نوعntc (ضریب حرارتی منفی)که محدوده کارکرد آن بین 40-درجه تا 150 درجه است. برای اندازه گیری دمای هوای ورودی به موتور مورد استفاده قرار میگیرد .
__________________________________________________ __________________________________________________ _______________________________
سنسور فشار هوای ورودی(map سنسور)
این سنسور بر روی منی فولد واقع شده است. این سنسور از نوع پیزو الکتریک بوده وبه یک ولتاز تغذیه 5ولتی Dc نیاز دارد. این سنسور یک ولتاز آنالوگ متناسب با فشار هوای داخل منی فولد تولید کرده و سپس آن را با ولتاز مرجع مقایسه مینماید . وقتی اطلاعات مربوط به فشار هوای ورودی با اطلاعات مربوط به دور موتور ترکیب میشود میتواند تعیین کننده بار موتور شود .
این سنسور برای ولتاز تغذیه اسمی 5ولتی Dc طراحی شده است. هر گونه تغییری در ولتاز تغذیه سبب نغییر متناسب با آن در ولتاز خروجی و بروز اشکال در سیستم میشود.
__________________________________________________ __________________________________________________ _______________________________
پتانسومتر دریچه گاز
پتانسیومتر دریچه گاز بر روی محفظه دریچه گاز قرار گرفته است و وظیفه آن این است که وضعیت دریچه گاز را به ولتازی متناسب با موقعیت دریچه گاز که توسط Ecu مورد استفاده قرار می گیرد تبدیل نماید.
__________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________
سنسور سرعت خودرو
این سنسور بر روی کابل کیلومتر شمار نصب گردیده است ویک سیگنال با فرکانسی مناسب با سرعت شفت خروجی گیربکس تولید می نماید.
__________________________________________________

سوئیچ اینرسی
سوئیچ اینرسی بر روی قسمت خاصی در خودرو که کمترین ارتعاشات را دارد واقع شده است. این سوئیچ در حالت عادی بسته است و هنگام وارد شدن نیروی شدید نا گهانی مانند ضربه تصادف باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین و سایر مدار های اصلی میگردد.
با فشار دادن در پوش لا ستیکی سوئیچ به حالت اولیه باز میگردد.
در خودروی 206 این سوئیچ حذف شده و به قطعه الکتریکی پیشرفته تر تبدیل شده است.
__________________________________________________

سنسور فشار روغن
این سنسور در مسیر روغن موتور قرار دارد ودر صورت کاهش فشار روغن در مسیر فعال شده و با عث روشن شدن چراغ اخطار روغن در صفحه نشان دهنده ها میشود.

سنسور اکسیزن
سنسور اکسیزن بر روی مانیفولد خروجی وقبل از مبدل کاتالیتیکی نصب میگرددو مقدار اکسیزن موجود در گازهای خروجی را به صورت پیغام و لتازی به Ecu گزارش میکند.
Ecu با توجه به مقدار ولتاز خروجی سنسور متوجه میشود که مخلوط غنی یا رقیق میباشد.
استفاده از این سنسور سیستم تزریق سوخت را تبدیل به حلقه بسته میکندیعنی اگر سوخت تزریق شده منجر به مخلوط رقیق ایجاد شده باشد آن رارقیق تر میکندو اگر مقدار سوخت کم بوده و مخلوط رقیق ایجاد شده شده باشدآن را کمی غنی تر میکند.با انجام این عمل مقدار آلاینده ها به کمترین سطح خود میرسد.
__________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________
سنسور ضربه
ضربه زنی در اثر احتراق پیش رس یا خود سوزی مخلوط هوا و سوخت در داخل موتور ایجاد میشود ودر صورت تداوم میتواند منجر به صدمه به قطعات موتورگردد.
از جمله صدمات آن میتوان به ترک خوردن و ذوب شدن پیستون خم شدن شاتون وصدمه به شمع ها اشاره کرد.سنسور ضربه بروز آنرا حس کرده وبه Ecu گزارش میکندو Ecu در جهت جلوگیری از آن مقداریآوانس جرقه را کم کرده ونسبت هوا به سوخت را کمی غنی تر میکند.
با از بین رفتن ضربه زنی مجددا آوانس جرقه توسط Ecu افزایش میابد. این کاهش وافزایش مرتبا ادامه میابد تا جایی که موتور همیشه در شرایط آستانه ضربه زنی که حداکثر بازدهی وجود دارد کار کند.

شیر برقی کنیستر
بخارات بنزین باک به کنیستر وارد شده ودر آن ذخیره می گردد وبا باز شدن شیر برقی کنیستر راه ورود بخارات به مانیفولد باز شده ودر نتیجه بخارات وارد موتور شده و سوخته میشوند و به این ترتیب وارد فضای جو نشده وآلایندگی ایجاد نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد