موتور دیزل خوبه یا بد - به وبلاگ نیمه تخصصی برق خودرو خوش امدید
X
تبلیغات
رایتل

به وبلاگ نیمه تخصصی برق خودرو خوش امدید

اموزش باطری التر ناتور دینام استارت نقشه مدارات فنی خودرو وکلیه مدارات بکاررفته در خودرو

موتور دیزل خوبه یا بد

یکشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1388 01:20 ب.ظ نویسنده: ارش نظرات: 0 نظر چاپ


موتور دیزل خوبه یا بد
زمانی از موتورهای دیزل تنها در کامیونها و اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگین 


موتور دیزل خوبه یا بد
زمانی از موتورهای دیزل تنها در کامیونها و اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگین نظیر قطارها کشتی ها و جرثقیل ها استفاده می شد اما با پیشرفتهای عظیمی که در زمینه فنآوری موتورهای دیزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مکاترونیک که با کمک و یاری مهندسی برق و کنترل الکترونیک موتورها ، در حال حاضر شاهد روی کار آمدن نسل جدیدی از خودروهای سواری دیزلی در اروپا و تا اندازه ای در آمریکا هستیم که به دلایل مزیت های عمده ای که این موتورهای از نظر بازدهی بیشتر و آلایندگی کمتر دارند کاربرد آنها روز بروز گسترده می شود . یک سوم از خوردوهای سوار ی جدیدی که در اروپا فروخته می شود با استفاده از موتور دیزل ساخته شده اند که این رقم بطور فزاینده ای در حال افزایش است . رانندگان تاکسی و سایر خریداران اتومبیل در اروپا به دلیل مزیتهایی که استفاده از خودروهای دیزلی دارد از جمله کارآیی بیشتر سوخت ، توان بالاتر و دوام بیشتر به سوی استفاده از این نوع خودروها روی آورده اند . در این میان اما تعداد اندکی از آمریکایی ها هستند که از این پیشرفتها تازه و مزایای آن آگاه باشند . فنآوری که نه تنها باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده می شود بلکه سودمندی های فراوان دیگری هم دارد . در اروپا هم اکنون استفاده از سواری های دیزلی در بخش حمل و نقل شهری و تاکسی ها عمومیت یافته است و به به طرف خودروهای لوکسی مانند : BMW و AUDI و MERCEDES BENZ و SAAB و VOLVO نیز کشیده شد ه است و خودروهای دیزلی با عملکرد بالاو دوام زیاد دراین شرکت ها در حال ساخته شدن می باشند . مزیت افزایش عملکرد خودرو: موتورهای دیزل از یک مزیت ذاتی نسبت به خودروهای بنزینی برخوردار هستند که عبارت است از عملکرد بالادر راندمان سوخت ، دوام بیشتر ، و آلایندگی کمتر . مزیتهایی که موتورهای دیزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوری مناسب برای نصب در وسائل نقلیه سنگین و کامیونها مورد استفاده قرار بگیرد و در سراسر دنیا و از جمله در امریکا کاربرد گسترده ای داشته باشد . هم اکنون با پیشرفتهایی که در زمینه موتور دیزل صورت گرفته است همان مزیت ها را برای استفاده در خودروها سبک و سواری که در اروپا تولید می شوند نیز بکار گرفته اند . کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت : دیزل های مورد استفاده در خودروها ی سبک نسبت به خودروهای بنزینی مشابه و با توجه به نوع رانندگی و نوع خودرو بین 20تا 25% سوخت کمتری مصرف می کنند . تاکسی های دیزلی لندن که مدل آنها مربوط با سالهای 2002/2003 بوده است در شهربه ازای هر 25تا 27 مایل یک گالن گازوئیل مصرف کرده اند که این رقم برای سفر های بیرون از شهر 32تا 34 مایل به ازای هر یک گالن گازوئیل بوده است . توان بیشتر : موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی ، نیروی رانشی ( گشتا ور ) بیشتری را در دور پائین تری از موتور ایجاد می کنند . این مزیت گشتارو بالاتر باعث می شود که فرآیند احتراق که بنام احتراق تراکمی نامیده می شود در این موتورها بهتر صورت بگیرد . دوام بیشتر : موتورهای دیزل نسبت به موتورهای جرقه ای و بنزینی از دوام بیشتری برخوردار هستند . موتورهای دیزل مورد استفاده در خودروها سبک هر گاه بخوبی تحت تعمیر و نگهداری قرار بگیرند معمولا بیش از 500 هزار مایل می توانند کار کنند . فواصل تعمیر و نگهداری آنها نیز طولانی تر است . مثلا سازندگان موتور دیزلی مدل : فورد 4/2 لیتری توربو توصیه می کنند که هر 9000 مایل یک باربازدید و سرویس معمول موتور انجام گیرد در صورتیکه این رقم برای خودروهای بنزینی هر 3000 مایل یکبار باید انجام گیرد . حتی در این عصر جهانی سازی که ما در آن رندگی میکنیم بازارهای خودروهای سبک دیزلی در اروپا و ایالات متحده از یکدیگر جدا مانده است . در حالیکه رانندگان تاکسی در اروپا به اهمیت استفاده از خودروهای سبک دیزلی پی برده اند و با تکنولوژی جدید دیزل وضعیت عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشیده اند و از ان بعنوان یک جایگزنی قدرتمند برای خودروهای بنزیتنی قدیمی استفاده می کنند در آمریکا این گستردگی هنوز بوجود نیامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتی و افزایش آلاینده های محیط زیستی هستیم . کاهش انتشار آلاینده ها : فنآوری جدید موتورهای دیزل باعث شده است که به میزان بسیار وسیعی از انتشار آلاینده های : اکسید نیتروژن NOx و PM کاسته شود . درحال حاضر با راه پیدا کردن بازارهای آمریکای شمالی به اروپا رانندگان تاکسی در لندن از موتورهای فورد دیزلی 4/2 لیتری که بصورت تزریق مستقیم سوخت و با استفاده از توربوشارژر، اینترکولر کار می کند. استفاده می کنند تعداد زیادی از تاکسی ها و ماشینهای حمل زباله از مزایای زیست محیطی و صرفه اقتصادی که اینگونه دیزل های دارند بهره می گیرند